persoonlijk

Wat zijn triggers. Triggers bij een eetstoornis

Triggers, je komt ze overal tegen. Tijdens mijn eetstoornis zag ik overal wel een trigger in. Als ik een dun meisje voorbij zag lopen, werd ik gelijk getriggerd. Als ik zag dat iemand maar 1 boterham at, terwijl ik er 3 moest eten werd ik gelijk getriggerd. Als mijn klasgenoten weer leuk vertelden dat ze nooit ontbeten en pas rond 5 uur in de middag voor het eerst wat aten, werd ik enorm getriggerd. Calorieën op verpakkingen waren een grote trigger. Online kleding shoppen kon ik niet, want ik werd getriggerd door al die super dunne modellen.

persoonlijk

Gevolgen van een eetstoornis

Een eetstoornis brengt gevolgen met zich mee. Lichamelijke, sociale en emotionele gevolgen. Niet voor iedereen zijn de gevolgen precies hetzelfde. Het ligt er vaak ook aan hoelang je last heb gehad van je eetstoornis en hoe ernstig je eetstoornis was. Maar vaak heeft iedereen die een eetstoornis heeft gehad wel last van 1 van de gevolgen. Hier onder zal ik een aantal gevolgen met jullie delen. Ook zal ik daarna vertellen welke gevolgen voor mij gelden en waarvan ik nu nog steeds last heb.

Food·persoonlijk

Hoe ik mijn stofwisseling heb versneld

"Hoe kan jij zoveel eten?" Deze vraag krijg ik dagelijks gesteld op instagram en eigenlijk heb ik er geen antwoord op. Wel weet ik dat ik door het rustig aan opbouwen van mijn calorieën-intake mijn stofwisseling heb versneld. Dus misschien is dat wel het antwoord. Ik ben natuurlijk geen diëtiste en niet elk lichaam is hetzelfde. Bij mij heeft dit geholpen voor het versnellen van mijn stofwisseling, of dit bij jou ook helpt moet je gaan uittesten.

Food·persoonlijk

Een eetstoornis gaat niet over eten.

Zij eet goed dus ze is van haar eetstoornis af. Dit is wat mensen in je omgeving vaak vaak denken. Voor iemand zonder een eetstoornis of eetstoornis verleden is het lastig om te begrijpen dat een eetstoornis niet over eten gaat. Ze eet toch niet, ze wilt toch dun zijn? Dus dan gaat een eetstoornis toch wel over eten? Een eetstoornis gaat veel verder dan alleen maar over eten.

persoonlijk

Help! Het getal op de weegschaal moet omhoog.

Aankomen, een hel voor ieder persoon. Niemand wilt natuurlijk aankomen. Of je nou een eetstoornis heb of niet, aankomen is nooit leuk. Aankomen voor mensen met een eetstoornis is alleen nog even iets heftiger dan voor mensen zonder eetstoornis. Heb je zo je best gedaan om dat getal lager te krijgen en alles onder controle te hebben, moet je nu gaan aankomen. Het getal was je enige houvast, het enige waar je nog de controle over had en nu moet je die controle loslaten.

Food·persoonlijk

Alleen maar denken aan eten

Wanneer is het tijd voor mijn ontbijt? Wat ga ik eten? Wat eten we vanavond? Wat kan ik nog meer eten vandaag? Hoeveel mag ik eten? Hoeveel calorieën zitten erin? Hoe laat eten we vanavond? Hoe laat ga ik mijn avondsnack nemen? Heb ik niet te veel gegeten vandaag? Zijn mijn verhoudingen van eiwitten, koolhydraten en vetten wel goed? Heb ik niet te ongezond gegeten? Wordt ik hier niet dik van?

persoonlijk

Slecht lichaamsbeeld, wat nu?

Tijdens mijn herstel had ik dagelijks last van een slecht lichaamsbeeld. Elke gram die ik aankom kon ik zien op mijn lichaam. Ook wist ik dat zoiets onmogelijk is, toch zag ik het. In het begin wist ik niet hoe ik ermee om moest gaan. Ik stond soms hele dagen voor de spiegel met een negatieve blik. Ik had zelfs avonden dat ik met tranen in bed lag, omdat ik gewoon niet meer wist wat ik moest. Ik walgde van mijzelf en ik dacht dat anderen ook zo over mij dachten. Altijd dacht ik dat als andere mensen mij aankeken, dat ze mij vies, lelijk en dik vonden. In werkelijkheid was dit helemaal niet zo. Dat kon ook niet, want ik was helemaal niet dik.

persoonlijk

Hoe kom je van je eetbuien af?

In een eerder artikel heb ik jullie laten weten dat ik ook een periode van eetbuien heb gehad. Dit noemen ze ook wel Binge Eating Disorder. Ik kan gelukkig zeggen dat ik daar volledig vanaf ben, waar ik heel dankbaar voor ben. Natuurlijk heb ik nu wel een een moment dat ik iets meer chips eet dan ik had moeten eten, of dat ik iets teveel overdrijf met mijn avondsnack. Maar dit is niet gelijk een eetbui, want soms vraagt je lichaam naar wat extra's en dan moet je ook gewoon wat extra's nemen. Elk mens heeft wel eens dat die een hele reep chocolade binnen een uurtje opeet, of een hele zak chips tijdens het kijken van een film naar binnen werkt. Dit is gewoon heel normaal. Zolang je daarna gewoon weer kan stoppen en niet helemaal doorslaat in het eten.